Choć pogoda płata nam figle, to i tak sezon rowerowy rozpoczął się na dobre! Na drogach pojawia się coraz więcej jednośladów, bo wytrawnych miłośników dwóch kółek nie odstrasza nawet przymrozek. Dlatego organizatorzy akcji „TOYOTA Bezpieczny Kierowca 2017” przypominają kierowcom, że rowerzyści mają przywileje. A my przypominamy, że to z kolei ostatni moment, aby wziąć udział w bezpłatnych szkoleniach w ramach kampanii na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Akademia Bezpiecznej Jazdy Piotra Starczukowskiego już po raz dwunasty organizuje kampanię „TOYOTA Bezpieczny Kierowca”. W tym roku organizatorzy kampanii oraz jej partnerzy, czyli m.in. Toyota Motor Manufacturing Poland, Toyota Nowakowski, Ronal Polska, Fundusz Regionu Wałbrzyskiego, Bogler apelują tylko o rozsądek! Tylko i aż. Chodzi przede wszystkim o zerwanie z przekraczaniem dozwolonej prędkości, łamaniem przepisów, a wreszcie brawurą i obsługiwaniem telefonu podczas jazdy, bo to najczęstsze przyczyny wypadków drogowych.
Przed nami już tylko jedna edycja spotkań w ramach „TOYOTA Bezpieczny Kierowca 2017”, które odbędzie się 29 kwietnia 2017r oraz spektakularny finał zaplanowany w Starej Kopalni na 1 maja 2017 r. Ostateczna rywalizacja dla najlepszych kierowców odbędzie się razem z widowiskową imprezą „Moc Maszyn”.
Co zrobić, aby wziąć udział w akcji? Wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B i wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej konkursu. Spośród zgłoszeń losowanie wyłania uczestników każdego szkolenia.
Zajęcia prowadzą instruktorzy na placach manewrowych przy fabryce Toyoty w Wałbrzychu. Praktyka odbywa się na samochodach z Salonu Toyota Nowakowski. Każde szkolenie kończą eliminację do wielkiego finału, w którym zwycięzca otrzymuje tytuł „TOYOTA Bezpiecznego Kierowcy” oraz nagrody.
Przywileje rowerzystów
Rowerzysta ma pierwszeństwo przed skręcającym samochodem
kierowca skręcający w drogę poprzeczną musi pamiętać o obowiązku przepuszczenia rowerzysty, który przecina mu drogę (porusza się na wprost). Nie ma znaczenia, czy jedzie on po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi
Rowerzysta ma prawo wyprzedzać z prawej strony
jeśli kierowca skręca w prawo i widzi jednoślad przy prawej krawędzi drogi, musi się zatrzymać i go przepuścić
Rowerzysta może przeciskać się w korku
Omijanie i wyprzedzanie pojazdu w ramach jednego pasa ruchu jest bowiem dozwolone
Rowerzysta czasem może jeździć po chodniku, zamiast po ulicy
np. jeśli: opiekuje się dzieckiem na rowerze (do lat 10); dozwolona prędkość na drodze jest większa niż 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 m szerokości; warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła)
Rowerzysta może jechać środkiem pasa przez skrzyżowanie
dotyczy to sytuacji, gdy z danego pasa ruchu można opuścić skrzyżowanie przynajmniej w dwóch kierunkach
Rowerzyści mogą jechać obok siebie, gdy nie utrudnia to ruchu lub nie zagraża bezpieczeństwu
to w praktyce oznacza, że rowerzyści mogą poruszać się obok siebie niemal zawsze